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디지털 수로정보 기반의 선박운항자 관점 운항경제성 평가 연구A Study on the Evaluation of Operational Economic Feasibility Assessment from a Ship Operator's Perspective based on Digital Hydrographic Information

Other Titles
A Study on the Evaluation of Operational Economic Feasibility Assessment from a Ship Operator's Perspective based on Digital Hydrographic Information
Authors
박현구최현수오세웅강동우양영훈최윤수
Issue Date
6월-2024
Publisher
한국수로학회
Keywords
Operational Economics; Passage Plan; Route Optimization; 디지털 수로정보; S-100 ECDIS; Digital Hydrographic Information; S-100 ECDIS; 운항경제성; 항해계획; 항로 최적화
Citation
해양공간정보학회지, v.13, no.1, pp 1 - 12
Pages
12
Journal Title
해양공간정보학회지
Volume
13
Number
1
Start Page
1
End Page
12
URI
https://www.kriso.re.kr/sciwatch/handle/2021.sw.kriso/10437
ISSN
3022-5965
Abstract
국제수로기구(IHO; International Hydrographic Organization)는 S-100 이행 로드맵을 수립하고 국제 해사기구(IMO; International Maritime Organization)과 상호합의하여 S-101 전자해도와 S-100 ECDIS 보급을 단계적으로 강제화하는데 동의하였다. 이에 우리나라를 비롯해 해사분야 주요 선도국가에서는 S-101 전자해도 제작을 위한 국제기구 작업반 참여를 통하여 국제표준 개발과 데이터 셋 제작을 위한 핵심기술을 확보중에 있다. 본 연구에서는 2029년 이후 강제 도입될 S-100 ECDIS와 S-10X 수로정보가 선박 운항효율에 미치는 영향을 선박운항자 관점에서 연구하였다. 먼저 우선 선박의 운항요인 중 효율성과 관계가 있는 항행거리, 속력, 운항시간, 연료소모량을 식별하였고, 운항 시간에 직접적인 영향을 줄 수 있는 수심과 조석에 대한 관계성을 고려 하였다. 이러한 요인을 바탕으로 국내에서 운항 중인 정기 여객선이 이용할 수 있는 신규항로를 제시하여 선박의 운항시간이 단축되는 것을 확인하였다. 그 결과 차세대 수로정보에 기반해 본 연구에서 제시한 7가지 대안· 개선항로를 해운회사가 장기적인 관점에서 활용한다면 연간 약 10억 원의 연료비 절감 효과가 있을 것으로 산출되었다.
The International Hydrographic Organization (IHO) has established an S-100 implementation strategy and, in agreement with the International Maritime Organization (IMO), has consented to the phased mandatory adoption of the S-101 ENCs and the S-100 ECDIS. In this context, leading maritime nations including South Korea are actively participating in international working groups to develop international standards and acquire core technologies for creating datasets for the S-10X product specifications. In this study, the effect of S-100 ECDIS and S-10X digital hydrographic information, which will be forcibly introduced after 2029, on ship operation efficiency was studied from the perspective of ship operators. First, among the operating factors of the ship, the distance, speed, operation time, and fuel consumption, which are related to efficiency, were identified. Second the relationship between the depth and tide that can directly affect the operation time was considered. Based on these factors, it was confirmed that the operation time of the ship was shortened by suggesting a new route that can be used by regular passenger ships operating in Korea. As a result, it was calculated that if the shipping company uses the seven alternative and improvement routes suggested in this study from a long-term perspective, it will save about 1 billion won in fuel costs per year based on the next-generation waterway information.
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KANG, Dongwoo
해양공공디지털연구본부 (해사디지털서비스연구센터)
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